wtorek, 14 października 2014

Interium Silesiana 01

Mocny tytuł, co? Nosiłem się z tym zamiarem już od dawna. W końcu zacząłem coś z tym robić. Wnętrza klatek schodowych starych zabrzańskich kamienic. Chciałbym udokumentować 100 z nich. Może to za dużo? Może za mało? Wszystkich się nie da. Wiele będzie podobnych. Na dłuższą metę może i nudne. Ale warto dokumentować nie tylko zmieniające się intensywnie dziś śląskie miasta, uwieczniać stare budynki przed remontem, ociepleniem lub wyburzeniem. Bo nie tylko zmienia się externum, ale i internum. Czyli klatki schodowe i mieszkania. O ile sfotografowanie mieszkań nie tkniętych remontem jest trudne, bo stanowi przekroczenie strefy prywatności ich mieszkańców i zresztą trudno naprawdę znaleźć takie nieruszane od wielu lat, tak klatki schodowe są dostępne, w pewnym zakresie publiczne i często jeszcze nie odnawiane. Poza tym mają ten specyficzny klimat, który ja czuję, bo sam wychowałem się w kolejowym familoku w Gliwicach-Łabędach, gdzie do dziś istnieją balustrady i schody wybudowane wraz z domem, czyli liczące już ponad 100 lat. I o ile inne elementy klatek, jak ściany, drzwi mieszkań, oświetlenie, są zmieniane często i stanowią najnowszy ich element, tak balustrady i schody w wielu przypadkach są nieruszane (ok, poza może malowaniem). Jednak ja będę szukał tych najstarszych, najbrzydszych, gdzie znaleźć można jeszcze bogactwo faktur, kolorów i "aranżacji" (np. wałek na ścianie).

Na pierwszy ogień idzie kamienica "prawa" z tego posta, co już zapowiadałem. Następna będzie "lewa".



 

5 komentarzy :

  1. Polecam Reymonta 4. Ponoć od 30 lat czekamy na remont :) Beata Pajor-Rogowska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiem! To ta ceglana kamienica pośród innych nie-ceglanych. Zatem koniecznie tam wpadnę. Dzięki za namiar :O)

      Usuń
  2. Mam nadzieję Rafale że będzie to ciekawa retrospekcja klatek schodowych.. Ja tym tematem zajmowałem się kilka ładnych lat temu i teraz chwaląc się Tobie ,były na I miejscach w różnych portalach fotograficznych polskich i zachodnich....Czekam na ciekawe ujęcia.. Pozdrawiam ,Mariusz Stanisławski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żartujesz! A można je gdzieś zobaczyć?
      Ja w konkursy nie celuję, w ogóle o tym nie myślę, nie mam czasu; zresztą nie ma z czym. Ja i tak się cieszę, że w ogóle mam czas robić zdjęcia, a co dopiero konkurs.
      Kiedyś to może był fajny temat do oglądania na portalach - dziś wszelkie starocie stały się oklepane i nieszczególnie ludzie na to zwracają uwagę.

      Usuń
    2. A mnie sie te Twoje starocia oklepane podobaja :)
      Ja mysle ze odwalasz kawal dobrej roboty, kolejne pokolenia byc moze nie bede wogole znac tych klimatow. To chociaz poznaja z (moze Twoich) fotografii?

      A moze przemysl to co Mariusz napisal :) uwazam ze masz dosc sporo ciekawych zdejc do pokazania. Moze warto wystawic sie gdzies - nie tylko w portalach internetowych.
      Muzea i inne obiekty kulturalne zwlaszcza ze slaska tematyka moga byc zainteresowane (tak sobie pomyslalam).

      Sledze Twoj blag choc nie zawsze sie wpisuje (pospiech, brak czasu...) i widze jak sie rozwijasz... coraz ladniejsze masz zdjecia, pieknie kadrowane i widze coraz lepsza obrobke.
      Rozwijaj swoja pasje bo jestes w tym dobry :)

      Pozdrowionka z Norwegii
      Masz ochote na mniej przydymione klimaty - zapraszam na moj blog "nawdychac sie" swiezego powietrza :)

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...